CopyCabin | 16 maart 2018




Serieus. Ik? Een copywriter?!

 

Krijg jij de kriebels van het woord copy? Of heb je eigenlijk geen flauw idee wat copy eigenlijk is? Dan ben je niet de enige. Veel van de mensen die ik spreek, denken bij het woord copy onmiddelijk aan de reclame die ze dagelijks over zich heen gestort krijgen. Aan advertenties en commercials voor brillen, vakanties, onderbroeken, graanrepen, auto’s, bier en vakantiereizen. En aan die stápels folders die wekelijks op hun deurmat vallen. Da’s helemaal geen gek beeld. Alleen: het is wel het traditionele beeld van copy. Copy in de zin van reclamemaken.

 

Copy anno nu gaat over veel méér dan de woorden in een tv-commercial of op een billboard.

 

Copywriting gaat over alle woorden die je gebruikt om mensen ergens warm voor te laten lopen. 

 

Het zijn de woorden die je iedere dag op ‘papier’ zet om te communiceren. Om iets aan de man te brengen. Een publiek te boeien. Een idee te lanceren. Om te overtuigen. Om vertrouwen op bouwen. Om mensen enthousiast te maken en ze verder te helpen. De woorden waarvan je wilt dat ze iets dóen.

 

Jij bent dus óók een copywriter.

 

Bedenk maar eens hoeveel je dagelijks schrijft. Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIN: anyone?! En daar blijft het niet bij.
Wat te denken van de stroom mailtjes die je dagelijks produceert. De woorden die kiest voor je blogposts, de pagina’s op je website of zelfs de buttons op je website. De woorden die op je winkelruit prijken of je auto opsieren. De flyer voor je yoga-lessen of het ‘volgende-afspraak-over-6-weken kaartje’ dat je gebruikt. Het krijtbord op de stoep van je winkel.
Je rapporten, scripties, papers en samenwerkingsvoorstellen. Zélfs een zinnetje als: ‘ik ben dol op voorjaarsbloesem’ is copy.

 

Omdat die woorden iets zeggen over jou. Over wie je bent en waar je voor staat.
En over wat je daarmee voor anderen kunt betekenen.

 

Als je je dát realiseert zul je ook begrijpen hoe belangrijk het is om je woorden zorgvuldig te kiezen. En de júiste woorden te vangen. Al die snippertjes samen maken jouw verhaal. En hoe krachtiger je dat kunt vertellen, hoe meer mensen geneigd zullen zijn om aan te haken.

 

‘Wat een leuk idee!’

‘Precies wat ik zocht!’

‘Zo voel ik het ook!’

‘Ja, ik doe mee!’

 

Dát is het vuurtje dat je met je woorden aan kunt wakkeren.

 

Dus wees een copywriter. Zelfs als je je nog even geen ‘master woordsmid’ voelt.

Je hóeft ook helemaal geen superschrijfchef te worden. Een beetje kijk op copy helpt al een heel eind.
En bovendien: wat je nu (nog!) niet bent, kun je worden!

 

Caroline

 

So…I’m a copywriter?
who’d have thought of that?!

 

Vind jij het schrijven van krachtige teksten lastig? Worstel je met het op papier krijgen van de juiste woorden?
Vind je het ingewikkeld om jezelf of bedrijf te laten zien? Geen nood.
Soms heb je maar een klein duwtje nodig op je teksten op te schudden en béter te smeden. Zodat jouw publiek wél warm loopt voor wat jij hebt te bieden! Kun jij zo’n schrijfzetje gebruiken? 

 



Wil je reageren?