Oh, zit dat zó…
Er zijn van die vragen die altijd terugkomen als ik vertel over mijn werk.
Ik som ze hieronder op, vergezeld van uitvoerige antwoorden.
En vooruit: ook van een paar korte… (Ik weet dat je nog meer te doen hebt vandaag).
Kun je me heel kort uitleggen wat Copycabin doet?
CopyCabin helpt je met het krachtiger maken van je teksten en laat je woorden wonderen doen. Samen met jou òf vóór jou. Niet door met een toverstokje te zwaaien, wél door je de middelen te geven om je verhaal op JOUW manier te brengen. Met je eigen woorden. En in je eigen stijl. Zodat je blijer wordt met (en van!) je verhaal. Omdat je teksten echt klinken als ‘jij’. Je verhaal laat zien waar je voor staat én waar je achter staat. Waardoor je lezers áán gaan. En je ‘jouw’ mensen naar je toe schrijft.
Iets voor mij?
Door de jaren heen, ben ik heel veel mensen tegengekomen die worstelen met het op papier krijgen van de juiste woorden. Een van de meest gehoorde schrijftwijfels?
‘Ik ben gewoon niet zo goed met woorden.’ Aan schrijven kleven heel wat beperkende overtuigingen (‘Is dit eigenlijk wel goed genoeg’ en ‘wie zit er nou op mijn verhaal te wachten?’). Zonde. Want stiekem is je brein er dol op om woorden te plukken en gedachten te vangen. Maar kom daar maar eens om als je zit te staren naar die knipperende cursor…
Heb jíj ooit iets verzucht als:
- ‘Ik heb duizend-en-één ideeën, maar geen idee waar ik moet beginnen.’
- ‘Had ik nou net de kop of de staart van m’n tekst te pakken?’
- ‘Ik kan zelfs een storm aan de praat krijgen, maar m’n ideeën op papier laten stromen…’
- ‘Schrijven is niet m’n sterkste eigenschap, maar ik heb wél teksten nodig.’
- ‘Ik wil graag beter zichtbaar zijn. Maar zónder te schreeuwen.’
- ‘Hoe hou ik m’n verhaal ‘eigen’ en authentiek?’
- ‘Ik twijfel of m’n verhaal wel krachtig/waardevol/persoonlijk/serieus/toegankelijk/levendig (vul maar in…) genoeg is.’
- ‘Hoe kan ik overtuigen, zonder opdringerig te worden?’
- ‘Als ik m’n ideeën úit m’n hoofd en óp papier probeer te krijgen, rollen m’n woorden er heel anders uit dan ze in m’n hoofd klonken.’
Dan geloof ik dat ik je verder kan helpen!
Met welke teksten kun je me verder helpen?
Met alle teksten! Van brieven en e-mails tot lange rapporten, scripties of complete websites. Van blogs tot jaarverslagen. Van de headers van je verkooppagina’s tot advertenties en mailings. En van de buttons op je website tot complete magazines en boeken.
Ik wil eigenlijk zélf beter en gemakkelijker leren schrijven. Kan dat ook?
Absoluut! Sterker nog, dat is een heel goed idee. Door regelmatig te schrijven, wordt schrijven makkelijker en leuker. Daar heb je je hele (ondernemers-)leven plezier van. Met de juiste woorden kun je wonderen verrichten. Je favoriete klanten enthousiast maken, in beweging krijgen en warm laten lopen voor wat jij kunt bieden. En wees gerust: krachtig schrijven is niet alleen weggelegd voor de lucky few! Iedereen heeft schrijfpower in zich. Soms moet je ’t alleen even heroveren. Een beetje copyconfidence kweken, zeg maar.
Met Samen Schrijven schrijf je mét een beetje hulp. Leer je je schrijfspieren trainen en vergroot je je schrijfvertrouwen. Zie het maar als fietsen op een tandem. Jij zit aan het stuur, ik help je navigeren. Geef aanwijzingen en voorzie je van aanmoediging en support. We starten waar jij bent (blijven steken) en stippelen vervolgens de route uit. Je eindpunt? Een verhaal dat klinkt als jij!
PS. Zoek je een andere samenwerkingsvorm dan samen schrijven? Aarzel niet, maar laat het me weten. Dan kijken we naar de mogelijkheden: schrijfhulp is nooit in beton gegoten.
En, als je het prettig vindt: je kunt je schrijfsels ook helemaal uitbesteden. Lekker Laten Schrijven betekent rust en volop tijd voor de andere dingen die je graag doet.
Een CopyCabin? Werk je vanuit een... houten hutje?
Oh, was het maar waar! Als kind al droomde ik van een mini-huisje in de tuin. (Weliswaar veilig onder de vleugels van mijn ouderlijk huis, maar tóch…). Mijn denkbeeldige quiet place was een berghutje. Zelf gebouwd, met bestaande materialen en middelen, een boel verbeeldingskracht én vakmanschap (euh…, ik kluste er natuurlijk niet zomaar op los,
ik wist heel goed wat ik deed).
Al ben ik inmiddels tien keer zo oud als het meisje van toen, die droomwerkplek koester ik nog steeds.
Net zoals ik nog altijd gek ben op het proces van maken, bouwen en creëren. Tegenwoordig timmer ik met letters, woorden en ideeën. Ik ben een copycarpenter. Met als thuisbasis een gedroomd houten hutje. Een vriendelijke plek waar je gewoon mag aanschuiven op de veranda. Om je schrijfsels een boost te geven. Je eigen wijsje te zingen en te dansen op jóuw beat. Een plek waar je met je vlindernetje zoveel copyconfidence mag vangen als je nodig hebt. Zodat je blij(er) wordt met (en van!) je verhaal. En je je schrijfsels vol vertrouwen de wereld in durft te slingeren.
Ik kan m'n verhaal prima vertellen. Maar m'n copy is 'flop'. Waarom? En kun je er alsjeblieft voor zorgen dat ik dáár van af kom?
Het troebele-teksten-virus, ook wel ‘floppy copy’, is een bekende aandoening. Heel veel mensen hebben daar last van. Hoe het komt? De algemene diagnose luidt dat je jezelf tijdens het schrijven onbewust in een soort schrijfharnas hijst waarbij je allereigenste ‘ik’ als bij toverslag verdwijnt. Zomaar. Opgelost in het niets.
En opeens zit daar die uiterst zakelijke professor op je stoel. Een stellige dame, een luchthartige tante of een overweldigende goeroe.
Die een heel andere taal spreekt dan jij. En woorden gebruikt die eigenlijk helemaal niet stroken met hoe jij klinkt.
Toch is ‘copy’ niets meer of minder dan de taal die je spreekt om je ideeën, diensten, producten of organisatie onder de aandacht te brengen. En die taal zou eigenlijk ‘copy-talking’ moeten heten. Ik ben ervan overtuigd dat alleen dát al een heleboel druk van de ketel zou halen.
Maar maak je geen zorgen, juist dáár kan ik je bij helpen.
Ik schud je tekst op en zorg ervoor dat je verhaal weer klinkt als ‘jij’. Geschreven zoals jij praat. En of je dat graag samen doet of het liever uitbesteedt kunnen we bespreken.
Was schrijven altijd al 'zeg maar echt jouw ding'?
Met de wijsheid van nu en flink wat jaren om op terug te kijken, kan ik daar heel gemakkelijk ‘ja’ op antwoorden. Maar dat zou niet helemaal eerlijk zijn. Want hoewel ik altijd gek ben geweest op taal, op letters, woorden en zinnen, heb ik heel wat omzwervingen gemaakt om uiteindelijk hier te landen. En míjn eigen wijsje te (durven) zingen.
Het begon ongeveer zo:
Van ‘maan, roos en vis’ naar de jampot op tafel. Van ‘Pluk’ naar Roald Dahl en via Franse reclameborden naar studieboek, tijdschrift, krant en weer terug. Van jongs af aan ‘at’ ik alles wat letters had. Mijn voorliefde voor letters, woorden, en zinnen bleef. Niet zo verwonderlijk dus dat ik eerst Frans en later Communicatiekunde studeerde.
Naast het eten van al die verhalen ontdekte ik ook hoe leuk het was om teksten voor anderen ‘eetbaar’ te maken. En zo kwam het dat ik nog eens een aantal jaren later als communicatieadviseur, tekstschrijver en conceptdenker aan de slag ging voor verschillende communicatie- en reclamebureaus.
Vlieguren
Zo’n tien jaar lang voerde ik de redactie van verschillende personeels- en relatiemagazines, maar tekende ook voor talloze persberichten, nieuwsbrieven, boekjes, brochures en advertenties. Ik ontwikkelde communicatieplannen, campagnes en creatieve concepten en gaf strategisch communicatieadvies.
Ik werkte voor grote ondernemingen, maar met evenveel plezier voor kleine bedrijfjes en startende één-pitters.
De verbindende lijn in mijn werk? Die ontdekte ik eigenlijk pas na kilometers woorden en zinnen. En na heel wat struikelen, vallen en weer opstaan. Van huis uit was ik natuurlijk ‘communicatieadviseur’. Afgestudeerd met een doctorandus-in-de-communicatie-titel. En zoals (ik dacht dat) het hoorde, beklom ik met het verstrijken van de jaren steeds een nieuw treetje op het laddertje van communicatiebanen. En dreef daarmee zonder dat ik dat toen in de gaten had, steeds verder van mijn ik-hou-zo-enorm-veel-van-schrijven pad af. Van tekstschrijver/journalist werd ik adviseur en later, met nog een beetje meer bagage op zak, strateeg. Ik deed en leerde een heleboel interessante dingen, maar moest heel hard struikelen om me te beseffen dat ik misschien wel keurig in de maat danste, maar niet meer op míjn beat bewoog.
Wat was ook al weer mijn Eigen Wijsje?
Wat me – boven alles – gaande hield waren verhalen. Van even verschillende als bijzondere gewone mensen. Mét hun twijfels en onzekerheden, maar ook met onvermoede krachten, bijzondere ideeën en verrassende visies. Het vinden van die verhalen en ze onder woorden brengen, dáár liep ik warm voor. Toen ik dat eenmaal helder had (en geloof me, dat was bést een openbaring voor me) besloot ik me volledig te gaan richten op het maken van verhalen.
Onder de paraplu van CopyCabin (ooit komt dat hutje er echt. Ergens.) help ik studenten, creatieve professionals, kleine bedrijfjes en grotere organisaties met het krachtig onder woorden brengen van hun verhaal. Omdat ik door de jaren heen zo vreselijk veel mensen heb zien worstelen met het op papier krijgen van de juiste woorden. Maar ook weet dat áls je ze te pakken hebt, woorden wonderen kunnen doen.
Je hebt heel wat schrijfkilometers gemaakt. Maar voor wie eigenlijk?
Hieronder vind je een aantal namen van grotere en kleine ondernemingen, bureaus en instellingen waar leuke mensen werken met wie ik samenwerk. Of met wie ik dat – iets langer geleden – heb gedaan.
De HorecaDiva, Dreambus.frl, Prodak Archief- en datavernietiging, Harlingse Boys, Friese Dansdagen, 8ste dag, Het Brouwdok, Rood & Bloem, Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen, Grolsch, TNT, Aviko, Mona, Campina, NHLStenden Hogeschool, Icare Verpleging & Verzorging, Benso, Schrijfburo Terwisscha en Wagenaar, Facilitair Bedrijf Rijksuniversiteit Groningen, Animo Welzijn, VosLibert Communicatie, Facilitaire Dienst Academisch Ziekenhuis Groningen, Gemeente Groningen, Gemeente Zwolle, Gemeente Leeuwarden, Universiteit Twente, Wavin KLS, Stichting Nieuw Baalderborg.
Ik geloof dat ik nóg een brandende vraag heb!
Die kun je me hier stellen.
En aarzel vooral niet. Echt, het mág.
Helder allemaal, Helemaal! Maar eh..., zullen we dan nu maar eens aan het werk?
Graag! Ik zou zeggen: aan de slag!